Cerclem
Article informatiu
uei
Tribunade l’Empresari
24
L
’escàndol de l’engany de la companyia Volkswagen portarà
greus conseqüències pels seus accionistes, que a hores
d’ara ja han vist caure un terç el valor de les seves accions,
així com per la companyia, la indústria i tot un país.
De tant en tant ens adonem com la falta de control de
compliment d’una empresa es tradueix en riscos penals molt
importants, a més d’un impacte o la pèrdua de reputació amb
costos molt elevats. Tant és així, que a vegades, pot implicar la
pèrdua de l’empresa.
L’ Agència de Protecció Mediambiental d’EE.UU. (EPA), va
revelar que Volkswagen utilitzés un software per falsejar les
emissions dels models Jetta (2009-2015), Beetle (2009-2015),
Audi A3 (2009-2015), Golf (2009-2015) i Passat (2014-2015).
La firma va trucar els cotxes per eludir les estrictes normes
mediambientals del país. Els vehicles de la marca alemanya
passaven la revisió del control de l’EPA sense problemes, donat
el fet que s’ajustaven als estàndards exigits, doncs l’empresa
havia instal·lat un software en el vehicle que detectava la posició
del volant, els canvis en la velocitat i la resta de procediments
que indicaven que el cotxe estava passant una revisió, per així,
reduir les emissions contaminants.
Amb aquest sistema, quan el vehicle tornava a la seva velocitat
habitual tot tornava a la normalitat i les emissions augmentaven
superant els nivells permesos. L’empresa alemanya ha reconegut
que aquest sistema està present en 11 milions de vehicles,
malgrat que no actiu en tots ells. Els vehicles manipulats a
EE.UU pugen a 500.000 unitats. Volkswagen ja ha perdut un
terç de la seva capitalització borsària i s’exposa a multes a EE.UU
de fins a 18.000 milions de dòlars (16.070 milions d’euros).
Ara, la qüestió és si d’altres empreses d’automoció també han
manipulat els estàndards mediambientals dels EEUU.
Ens trobem, una vegada més, davant la mateixa situació que
els casos Enron, Worldcom, Healthcare, Parmalat, AIG, Lehman
Brothers, Bankia, Glowex, etc.) Una situació que es fa més
reiterativa en tot el món: CEOs i CFOs que s’apropien de les
empreses, accionistes que veuen com les seves inversions es
desintegren com sorra entre els dits, organismes reguladors
que es converteixen en espectadors i una ciutadania que acaba
patint les conseqüències.
Cal destacar que les noves legislacions del món, com recentment
la Reforma del Codi Penal a Espanya (Llei Orgànica 1/2015, del 30
demarç de 2015) fan necessària el fet de disposar d’un sistema de
planificació per a la prevenció de riscos penals, doncs per primera
vegada la responsabilitat penal de les persones jurídiques esdevé
punible, tant per les actuacions realitzades pels administradors i
directius, com per la resta de personal de la societat.
Cas Volkswagen
Com els accionistes contemplen
impàvids la pèrdua de la seva
inversió!
Joan Diaz José
Director General de JDA i SFAI Spain
Vicepresident I de Santa Fe Associates International
Tot i així, la qüestió és: com ha estat possible que els directius
de Volkswagen hagin pres una decisió com aquesta? Sens dubte
fora de tot comportament permès pels codis ètics i de conducta
de la companyia i, molt provablement, de la política del Consell
de Direcció.
Es fa evident, com ja ha manifestat un dels més alts directius
de la companyia, que la cagada ha estat monumental, però que
estan per dirimir qui o quins van prendre aquesta decisió i com
van burlar els controls de l’empresa.
Des de l’entrada en vigor de la reforma del Codi Penal, hem
observat preocupacions i consultes dintre de la comunitat
empresarial sobre com fer front a aquesta problemàtica.
La nostra resposta quotidiana continua essent la mateixa:
“Vostè continuï fent negocis” que nosaltres ens ocuparem
de desenvolupar i implementar les eines necessàries per a la
prevenció de riscos penals que s’emmarquen en aquesta llei,
doncs aquesta és una feina complexa que ha de ser portada
a terme per experts a temps complet i no per amateurs de
dedicació parcial, no hi cap marge d’error per a la construcció
d’aquestes eines.